Tarinat tarjoaa

Tarinat tarjoaa

torstai 17. maaliskuuta 2016

Pääsiäiskirje





Kun tulin eilen töistä kotiin ja kurkistin postilaatikkoon, siellä oli Karjalaisen lisäksi jotain ennenkuulumatonta. Nimittäin ihka oikea kirje. Kuori oli kirjoitettu käsin ja yläkulmaa koristi sydämen muotoinen postimerkki. Käsialaa en tunnistanut. Pyörittelin siinä postilaatikolla seistessäni kirjettä käsissäni ja yritin muistella, milloin viimeksi olin saanut kirjeen. Kuka kumma minulle oli mahtanut kirjoittaa?

Sisälle päästyäni laitoin kahvin tippumaan ja istuin keittiön pöydän ääreen. Repäisin kuoren auki.

Moi Hilma-täti!
Terveisiä täältä Helsingistä. Äiti kertoi, että me ollaan tulossa pääsiäislomalla teille kylään. Minä tulin siitä niin iloiseksi, että halusin heti kirjoittaa sinulle. Repäisin sivun minun matikan vihkosta. Toivottavasti saat selvää, kun äiti sanoi, että minun kirjaimet on ihan kuin variksen varpaita. Tai jonkun muun linnun.  Muistatko, kun viime pääsiäisenä käytiin yhdessä hakemassa pajunkissoja? Ja minun kengät kastui, kun putosin ojaan. Minä tykkään hirveästi pajunkissoista, kun ne on sellaisia pehmeitä palloja. Ihan kuin oikeita kissanpentuja. Käydäänhän taas hakemassa niitä, kun me tullaan!

Nyt minä luettelen, mitkä asiat on  minun mielestä parasta pääsiäisessä: puput, mämmi (iskä ei tykkää siitä), suklaamunat ja rahkapiirakka. Minä rakastan rahkapiirakkaa!
Mutta nyt minä lopetan, kun telkkarissa alkaa Salkkarit. Äiti haluaa kirjoittaa vielä jotain. Ja äiti laittaa sinun nimen tähän kirjekuoreen, kun sillä on parempi käsiala. Nähdään pääsiäisenä!

T: Aada

Terveisiä myös minulta ja Petriltä! Aada odottaa nyt ihan tohkeissaan pääsiäislomaa. Petri ei muuten ole ikinä maistellut oikeaa pääsiäislimppua, joten voisitko hakea sitä Porokylän leipomon myymälästä pari kappaletta? Sen ihanan rahkapiirakan lisäksi!

Näkemisiin, terveisin siskontyttösi Liisa

Laskin kirjeen käsistäni pöydälle ja nousin kaatamaan itselleni kupin kahvia. Näin silmissäni pikku-Aadan, joka kahlasi silmät loistaen hakemaan pajunoksia. Raapustin pääsiäisviikolle seinäkalenteriin isoilla kirjaimilla: muista hakea rahkapiirakka ja limput!




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti